در این مقاله از سری مقالات آموزشی رایگان عربی کنکور آکادمی عربی، قصد داریم به آموزش موضوع “انواع ل” بپردازیم. همانطور که می دانید، “ل” می تواند به اسم یا فعل مضارع بچسبد.  حالت های دیگری نیز وجود دارد اما مهم ترین حالت هایی که در تست های نظام جدید به کار برده می‌شود،  همان دو حالتی است که پیش از این گفته شد. یعنی یا “ل” به اسم می چسبد یا به فعل مضارع. نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیریم این است که وقتی “ل” به فعل مضارع می چسبد، میتواند هم لام ناصبه باشد هم لام جازمه. ما در ادامه توضیح  انواع “لام” با حل یک تست توسط استاد ترابی، با تحلیل تمام گزینه‌ها، نکات زیادی را در رابطه با این موضوع به شما خواهیم گفت.

انواع لام

“لـِ” ناصبه

“لـِ” ناصبه، در اصطلاح عامل نصب فعل مضارع است. یعنی باعث می‌ شود فعل منصوب شود. این نوع “لـِ” معمولا در اواسط یک جمله می ‌آید. از نظر غایب یا مخاطب بودن فعل فرقی نمی کند، “لـِ” ناصبه هم بر سر فعل غایب، هم بر سر فعل مخاطب و هم بر سر فعل متکلم می‌ آید. “لـِ” ناصبه در ترجمه بصورت “برای اینکه” یا “تا” ترجمه می شود. “لـِ” ناصبه در جمله هایی می آید که خود، از دو جمله تشکیل شده اند.

“لـِ” جازمه

“لـِ” جازمه، عامل جزم فعل مضارع است. یعنی باعث می شود فعل مضارع مجزوم شود. یعنی اگر فعلی در انتهایش ضمه داشته باشد، با مجزوم شدن، ضمه به ساکن تبدیل می شود. اگر فعل در انتهایش “ن” داشته باشد، با مجزوم شدن “ن” از پایان آن حذف می شود. البته استثناء هم وجود دارد. این استثناء شامل فعل های جمع مونث هستند. فعل های جمع مونث، حتی با مجزوم شدن هم “ن” انتهایی خود را از دست نمی دهند و بدون اینکه تغییری کنند، مجزوم می شوند. “لـِ” جازمه در ترجمه با مفهوم “باید” می آید. این نوع “ل” در صیغه های مخاطب فعل مضارع نمی آید. بر خلاف “لـِ” ناصبه که در جمله‌های ۲ قسمتی می آید، “لـِ” جازمه در جمله های یک قسمتی می آید.

“لـِ” حرف جر

“لـِ” حرف جر همیشه قبل از اسم می آید. “لـِ” حرف جر به همراه اسم بعدش، جار و مجرور می سازند. برای مثال به عبارت “لِلمعلمِ” دقت کنید. همانطور که می بینید، حرف “لـِ” بر سر اسم یعنی “المعلم” آمده است. پس این “لـِ”، از نوع حرف جر است و به آن “لـِ” جاره می گویند. المعلم هم مجرور است. “لـِ” حرف جر،

در معنا بصورت “برای” معنا می شود. پس ترجمه “لِلمعلمِ” می شود “برای معلم”. حتما دقت کنید که مصدر هم یکی از اقسام اسم به شمار می آید پس “لـِ” حرف جر بر سر مصدر هم می آید. یا به بیان بهتر اینطور می توان گفت، اگر بر سر یک مصدر، برای مثال “ذهاب” یک ” لـِ ” بیاید، آن “لـِ”، حرف جر است. للذهاب.

حل یک تست

عین حرف “لـِ” مختلفاً : (در کدام گزینه “لـِ” متفاوت است؟)

  • اُمارسُ کثیرا لأنجح فی الامتحانات و لأحصل علی ما أرید!
  • دلّنی صدیقی إلی قاعه لأشارک فی حفله یوم میلاده!
  • لنتکلّم حول المشاکل الدراسیّه عند الطّلاب اِجتمعنا هنا!
  • علی المسلمین أن یعلّموا بالقرآن لإرشاد الآخرین إلی الحق!